Tuesday, March 31, 2009

PEMILU 2009 - Pilihanraya Indonesia


Untuk pengetahuan u alls, sekarang di Indonesia ni tengah rancak berkempen utk pilihanraya on 9th April 2009 nanti dan lebih dikenali Pemilu 2009. Info ni mama amik dr satu blog, lupa lak nak C+P addressnya.

Pemilu 2009 adalah sarana pelaksanaan kedaulatan rakyat yang dilaksanakan secara langsung, umum, bebas, rahasia, jujur, dan adil dalam Negara Kesatuan Republik Indonesia berdasarkan Pancasila dan Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945. Pemilu 2009 akan terdiri dari Pemilu Legislatif dan Pemilu Presiden dan Wakil Presiden (Wapres).

Terdapat 44 Partai Politik bertanding untuk mendapatkan hati rakyat Indonesia. Di Malaysia hanya terdapat beberapa partai je kan. Mula2 tu terkejut jgk mama dgr. Banyaknya parti!!!! Pastu cara nak memilih Presiden pun lain gak. There have 3 stages to been done.

Inilah Presiden Indonesia
Susilo Bambang Yudhiyono atau dikenali rakyat Indo Pak SBY from Partai Demokrat

Antara suasana diorg berkampanye



Antara partai yg bertanding




Mama tertarik sesangat dengan keterbukaan berkempen partai di Indonesia. Di Malaysia hanya partai pemerintah sahaja boleh berkempen di tv dan radio. Tapi di sini amat berbeda. Semua partai bisa berkampanye disemua stesen radio ataupun TV tau.

Nape la negara kite x buat mcm tu ye?
Oopppssss...

post signature

4 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

kiter demokrasi :P

azha4ever said...

wah.. obses nampak... banyak partai, tak de lah majoritinya.... Bangga jadi warga Malaysia.

mamazana said...

azha4ever, i,m not obses and i'm proud to be Malaysian. i just want to share with my bloggers... huhuhu...

That All About Me!!! said...

ok...a'ah RM 30,kat opis mar jual RM12 coz beli dari kwn mar dia jual murah ckt..yg ni mar beli kat kedai lain...mahal ckt...acc. no maybank 162106596252..esk mar bagi tudung tu kat rin k...:)