Friday, October 30, 2009

Bubur Jagung Sagu

~ Menu minum petang hari Rabu ari tu ~
Bila hujan2 petang gini, terasa lapor la pulak. Sampai mama termimpi2 makan bubur jagung. Bangun je, masuk dapur tgk kat kabinet. Sib baik ada jagung dlm tin & santan. Mama pun apa lagi... hehehe...

Hari tu mama ada wat bubur jagung masa makan2 kat umah mama kan. X sangka pulak ada gak yg suka & siap mintak resepi lagi. hehehehe... Sedap sgt ke bubur jagung ku itu wahai kakak2 ku sekalian??? Kak Zura siap call mcm mana nak wat bubur jagung. muahahahaha... Kelakar betul la kak Zura ni. Di atas permintaan kengkwn yg dtg hari tu, mama turunkan resepi kat sini ye. Balik umah nanti bole la try. hihihi......


Bahan-bahan
Jagung manis ~ mama guna jagung dlm tin je.
5-6 sudu besar gula ~ kekadang mama guna gula melaka.
santan ~ guna santan kotak.
1 liter air ~ dicampur dgn santan
2 helai daun pandan disimpul
1/4 sudu teh garam
segenggam sagu dibilas dan toskan
*****Kalau nak pekat sikit tambahlah 1 sudu tepung gandum or tepung jagung*****

Cara-cara
Selalunya mama buang air dlm tin & basuh dulu jagung tu.
Kemudian masukkan jagung, gula, santan + air, daun pandan & garam. Biarkan mendidih. Then masukkan sagu. Didihkan sekali lagi. Kalau nak pekatkan kuah, masukkan bancuhan tepung gandum or tepung jagung. Siap!!!


post signature

7 comments:

hajarus said...

dapnyer mamazana... nak cikit...

lily azliyana @ mama zara said...

ohhh..bubur jagung kesukaan ku..=p..dhla tgh hujan ni, terbau2 bubur jagung kat opis ni..hehe

mcm senang jek resipi..nk try gakla (haha..berlagaknye. silap2 tak jadi ..)

Diana (Mama Adam Mukhriz) said...

mkn time hujan2 gini aduyaiii sodappppppppppp

mamazana said...

hajar, nanti mama pos ye... hihihi...

mamazana said...

lily, senang je nak buatnya. nanti try tau. bila dah jd nanti updaye ye... hehehe...

mamazana said...

alamak, sori la diana... teringin ke? hahahah..

mamawana said...

cedapnyerrr bubur jagung...slurp...slurp...slurpppp.....lapar ler plak...geeee