Tuesday, August 11, 2009

Udang Masak Lemak Cili Api

Udang ni dah lama ada kat dlm fridge. Mama dok fikir nak masak apa la dgn cik udang ni? Tp bila tgk hubby beli santan kotak berkotak2, nampaknya macam kena masak lomak je ni. hehehehe.. Layan menu simple mama ni ye...


Bahan- bahan
bwg merah ~ dihiris
cili api ~ blend
serai ~ ketuk
kunyit hidup ~ blend
daun kunyit
asam keping
santan kotak
tomato ~ dibelah empat

Cara-cara
Mama ikut my mum nyer style. Mula2 hiris bwg merah. Then blend cili api dan kunyit hidup. Masukkan santan, bawang merah dan bhn blend dalam periuk/kuali. Masak hingga mendidih. Pastikan kuah sentiasa dikacau supaya tdk meruap. Bila dah mendidih, masukkan udang, serai, daun kunyit dan asam keping. Didihkan sekali lagi. Last skali masukkan tomato. Siap untuk dihidang! hehehe..

post signature

4 comments:

ninie said...

wah sdpnya udang msk lemak.. dah lama tak pekena... asik pekena ayam jek kan.. sesekali udang sodap tu..

vee said...

zana..kecur vee tgk udang msk lemak cili api tu..dah lama gak x pekena..kat sana sng dapat bhn msk ke zana?

mamazana said...

ninie, dah lama x pekena ek? ha, kalau mcm tu kena buat udang masak lemak ni. hehehehe...

mamazana said...

vee, bhn2 masak ada tp zana suka beli kat shah alam, then bwk ke sana. die punya rasa lain. even serbuk kunyit diorng pun rasa lain gak. kecur ek? leh la cari wat juadah buka pose nanti....