Monday, May 24, 2010

Puding Marble

Puding Marble again. Memandangkan stok roti mcm ada byk lg sblm xpired, so mama pun buat puding yg senang ni. Batrisyia pulak mmg teramat suka puding ni... Mnm petang ada puding marble & pisang goreng.

Nak resepi jugak ke? Mama still guna resepi kak Hana Jepung yg simple ni...

Bahan-bahan
4 keping roti
2 biji telur
1/2 cawan susu pekat
1 cawan susu cair
10 gram serbuk agar2
1/2 cawan gula
2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
31/2 cawan air
2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)

Cara-cara
Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih then matikan api. Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2 dan sebati hingga serbuk koko tidak berketul2! Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku. Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk!

post signature

13 comments:

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

walla..
lafarfo.. :P
tq 4 sharing, nnti nk coba... :)

Huda said...

sedapnye..boleh try gak nnti kak :)

mamazana said...

coba leily... jgn x coba... senang je nak buat...

mamazana said...

mmg sdp... nanti try ye huda...

Zulaikha Mohamad said...

mcm senang je recipe nye.. nnti nk try la.. :D thanks for sharing :-)

wan sujaihah said...

oooooooooooooo sedap ni..leh try...

mamazana said...

mmg senang je recipenya.... nanti try ye zue...

mamazana said...

mmg cedap.... mesti omey suka...

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

wau weee berpinar mata tgk resepi yg bestttt2 bangat kt siniiiiiiiiiiiiiiii ;-)gin

e.l.i.s.s.m.i.e said...

terliur nya tengok puding marble tu..nak buat mls sebab mesti me sorang ajer mkn..hikss

adlin linda said...

sedapnya. nmpk pun menarik..tp nk buat tu hati yang berat (agak malas)..tggu ada mood..tp MESTI CUBA! tq mamazana sharing d info

mamazana said...

diana... resepi senang2 jerk.. heheheehe...

mamazana said...

eliss, terliur ke? try ler mek...

linda, bila dah try mesti nak buat lg sbb senang bangat..